!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
چگونه می توان توسعه دهنده فول استک شد؟

چگونه می توان توسعه دهنده فول استک شد؟

طراحی وب

16 آبان، 1400

توسعه دهنده full stack به شخصی گفته می شود که از صفر تا صد یک سایت را ایجاد می کند ، برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده فول استک نیاز به یادگیری دو بخش front-end و back-end است.

تعریفی کلی از فول استک

ساخت و طراحی یک وب سایت به دو بخش front-end و back-end تقسیم می شود ، برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده ی فول استک بهتر است ابتدا با بخش فرانت اند و پس از آن با بخش بک اند آشنا شد ، به صورت خلاصه می توان گفت به شخصی که توانایی پیاده سازی صفر تا صد یک وب سایت را دارد ، توسعه دهنده full stack گفته می شود.

در ادامه ابتدا بخش فرانت و پس از آن با بخش بک اند آشنا می شویم.

front-end

بخش فرانت اند مربوط به ظاهر سایت است و در واقع مجموعه تصاویر ، رنگ ها ، متن ها و به صورت کلی ساختار یک سایت را شامل می شود ، پس هر چیزی که در یک سایت قابل مشاهده است مربوط به بخش front-end می باشد.

برای شروع به کار در سمت کاربر یا فرانت اند باید با html ، css و javascript آشنایی داشته باشید.

برای یادگیری html می توانید به آموزش رایگان مقدماتی تا پیشرفته html مراجعه کنید و همچنین برای یادگیری css می توانید به آموزش رایگان مقدماتی تا پیشرفته css مراجعه کنید.

back-end

بخش بک اند اطلاعاتی که کاربر از طریق فرانت اند ارسال می کند را دریافت کرده و بر روی آن اعمالی را انجام می دهد و در واقع توسط کاربر قابل مشاهده نیست.

برای مثال :

پس از وارد کردن اطلاعات داخل یک فرم در بخش فرانت اند ، از طریق بک اند اجازه دانلود فایل به شما داده می شود.

برای ورود به سمت سرور یا بک اند ، باید زبان های برنامه نویسی مانند php ، پایتون و... آشنا شویم و کار با پایگاه داده های مانند : mysql و sql server را فراگرفت.

در این مقاله می توان با تفاوت های توسعه دهنده front-end و توسعه دهنده back-end بیشتر آشنا شد.

Full Stack developer

همانطور که در ابتدای این مقاله به صورت خلاصه گفته شد ، به شخصی که آشنایی کامل با دو قسمت فرانت اند و بک اند را داشته و می تواند از ساخت اسکلت سایت با html تا مدیریت سرور و کنترل داده ها را برعهده گیرد توسعه دهنده فول استک می گویند.

چگونه می توان توسعه دهنده فول استک شد؟

پس از یادگیری کامل html و css و کسب تجربه در این بخش ، شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی جاوا اسکریپت کنید (این زبان در بخش بک اند نیز قابل استفاده است) پس از یادگیری کامل زبان برنامه نویسی javascript بهتر است با یکی از کتابخانه های این زبان آشنا شوید پیشنهاد من به شما یادگیری vue است زیرا نسبت به سایر فریم ورک ها و کتابخانه های جاوا اسکریپت یادگیری ساده تری دارد و همه روزه به تعداد علاق مندان آن اضافه می شود ، پس از تسلط کافی بر روی بخش فرانت اند می توانید شروع به یادگیری یک زبان برنامه نویسی سمت سرور کنید.

زبان های مورد استفاده در سمت سرور عبارتند از :

PHP

JAVA

پایتون

و ...

fullstack

نتیجه گیری

برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس Full Stack نباید عجله کنید ، ابتدا در قسمت فرانت اند و یا بک اند فعالیت کرده و پس از کسب تجربه کافی در هر دو بخش به صورتی که از صفر تا صد یک سایت را کامل اجرا کنید می توانید وارد بازار کار فول استک شوید.

مهارت های مورد نیاز برای ورود به بازار کار به عنوان یک توسعه دهنده ی فول استک :

طراحی یک سایت

شناخت و تسلط بر ui و ux

آشنایی با نرم افزار های مانند فتوشاپ و adobe xd

تسلط بر html و css و javascript و حداقل یکی از فریم ورک ها و کتابخانه های آن

یادگری حداقل یکی از زبان های سمت بک اند مانند php

آشنایی با نوشتن صحیح کد و رعایت اصول کد نویسی

تسلط بر حداقل یکی از انواع پایگاه های داده مانند sqlserver

آشنایی حداقلی با سئو و رعایت اصول آن در هنگام کد نویسی

و به صورت کلی کنترل و مدیریت صفر تا صد یک سایت

ممنون از نظرات و همراهی شما عزیزان.

توسعه دهنده وب

شروع آشنایی من با دنیای برنامه نویسی 9 سال پیش بود ، اول مسیر با وردپرس آشنا شدم و بعد از اون شروع به یادگیری زبان جاوا اسکریپت کردم و رفته رفته سعی کردم یک برنامه نویس Front-end بشم که به مبحث گرافیک هم علاقه منده و هر روز تلاش میکنه تا پیشرفت کنه و اگر تجربه ای داره با بقیه به اشتراک بزاره.

مقالات مشابه