!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
تفاوت بین Frontend و Backend

تفاوت بین Frontend و Backend

کاربردی

28 شهریور، 1400

در این مقاله ابتدا به تعریف Frontend و سپس به تعریف Backend می پردازیم و با تفاوت ها و ویژگی های هردو آشنا می شویم ، همچنین توسعه وب در سطح full-stack را بررسی می کنیم.

وقتی شما تصمیم گرفتید که وارد دنیای وب شوید و با یادگیری اصول برنامه نویسی به یک توسعه دهنده وب تبدیل شوید ، از جمله اولین مواردی که باید در مورد آن تصمیم گیری کنید انتخاب مسیر مناسب در این حرفه است .

این رشته به صورت کلی شامل سه قسمت به نام های frontend ، backend و full-stack می شود و هر بخش خود شامل زیر نقش ها وقسمت های مختلفی است که در ادامه با هرکدام بیشتر آشنا می شویم.

سرور چیست؟

به صورت کلی می توان گفت سرور حافظه ای است که در اینترنت وجود دارد و از مهمترین فعالیت های آن ذخیره و بازیابی اطلاعات است.

رندر چیست؟

به صورت خلاصه می توان گفت رندر نمایش ترکیبی از داده ها توسط مرورگر است.

به چه کسی طراح وب گفته می شود؟

اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد تفاوت frontend کار با طراح وب سایت است که هرکدام وظایف متفاوتی نسبت به هم دارند ، در واقع طراح شخصی است که طرح را در نرم افزار های مخصوص به حرفه خود و یا بر روی کاغذ رسم می کند و وارد مبحث کدنویسی نمی شود.

Frontend

می توان گفت فرانت اند کار شخصی است که طرح از پیش تعیین شده را با استفاده از کد های برنامه نویسی به یک وب سایت تبدیل می کند.

در بسیاری از پروژهای ساخت وب سایت انتخاب رنگ بندی مناسب ، نوع چیدمان و بخش بندی قسمت های مختلف وب سایت بر عهده برنامه نویس فرانت است و شخصی که این بخش از برنامه نویس وب سایت را بر عهده دارد باید تمام نیاز های کاربران را بررسی کند و وب سایت را به گونه ای ایجاد کند که کاربران احساس راحتی کرده و به راحتی بتوانند نیاز خود را رفع کنند.

وظایف یک توسعه دهنده Frontend چیست؟

به جز ساخت و ایجاد صفحات یک وب از وظایف یک فرانت کار می توان به موارد زیر اشاره کرد.

باید عملکرد و کارایی سایت را زیر نظر داشته و در صورت بروز مشکل آن را برطرف کند.

باتوجه به گذر زمان در به روز رسانی داده ها ، تصاویر و نگهداری از وب کوشا باشد.

با همکاری و معاشرت با دیگر توسعه دهندگان اطلاعات خود را بروز رسانی کند .

و...

Frontend نیاز به چه مهارت های دارد؟

مهارت های مورد نیاز برای تبدیل شدن به یک برنامه نویس حرفه ای فرنت اند شامل بخش های مختلفی از جمله یادگیری html، Bootstrap ، css و javascript می شود.

HTML چیست ؟

HTML مخفف Hyper Text Markup Language و یک زبان نشانه گذاری است که برای ایجاد ساختار اساسی یک صفحه وب استفاده می شود.

CSS چیست ؟

CSS مخفف Cascading Style Sheets است به عبارت ساده ، CSS برای جان بخشی به یک صفحه وب استفاده می شود.

فریم ورک های CSS

Bootstrap

Tailwind css

Spectre

و...

Bootstrap چیست ؟

Bootstrap مجموعه ای رایگان و منبع باز از ابزارهای بسیار مفید است که به کمک آن می توان ، با سرعت بیشتر شکل ظاهری بهتری را برای وب سایت ایجاد کرد.

JAVASCRIPT چیست ؟

به صورت خلاصه میتوان گفت جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی شی گرا است که برای تعامل صفحات وب استفاده می شود .

فریم ورک های جاوا اسکریپت

Angular

React

Vue.js

Node.js

و...

به صورت کلی و برای درک بهتر اگر بدن انسان را در نظر بگیرید :

Html ساختار کلی بدن انسان است که شامل ستون فقرات ،اندام ها و به صورت کلی اسکلت بندی بدن می شود.

Css همان ظاهر بدن است که شامل رنگ پوست ، رنگ چشم ، رنگ مو و ... می شود.

جاوا اسکریپت شامل اعمال حیاطی ما می شود مثل فکر کردن ، خوابیدن ، غذا خوردن و...

نکته : توسعه دهنده ی فرانت اند نیازی به یادگیری ریاضیات و الگوریتم ها ندارد اما قطعا آشنایی با آن ها لازم است.

backend

Backend کار مسئول برقراری ارتباط بین Frontend و Database و همچنین Frontend و هر API مورد نیاز برای برقراری ارتباط است.

این بخش شامل کد های می شود که ما نمی توانیم آنها را مستقیم در مرورگر خود مشاهده کنیم شخصی که در این بخش فعالیت می کند باید آشنایی کاملی با پایگاه داده داشته باشد.

چگونه می توان توسعه دهنده Backend شد؟

برای یادگیری هرچه بهتر این حرفه نیاز به تمرین و تجربه عملی دارید شما باید با زبان های برنامه نویسی مختلف آشنایی داشته ، پروژه های مختلفی را امتحان کنید و دانش خود را محک بزنید .

به صورت کلی یک توسعه دهنده بک اند با الگوریتم ها و اصول ساختاری آنها آشنایی دارد یک زبان برنامه نویسی را به صورت کامل فرا گرفته و با فریم ورک های آن آشنایی دارد همچنین اصول پایگاه داده را درک کرده و به آن اشراف کامل دارد.

از جمله زبان های برنامه نویسی گه می توانید یاد بگیرید :

Python

PHP

Ruby

JavaScript

و ....

پایتون چیست ؟

پایتون یکی از بهترین زبان های برنامه نویسی است که یاد گیری آن نسبت به زبان های دیگر ساده بوده و از آن علاوه بر سمت سرور سایت ها در هوش مصنوعی ، ساخت بازی و ... نیز استفاده می شد.

PHP چیست ؟

این زبان به طور خاص برای توسعه ی وب سمت سرور طراحی شده است.

جاواچیست ؟

جاوا با گستردگی در منابع یکی از بهترین پلتفرم ها در برنامه نویسی است یادگیری آن نسبت به پایتون مشکل تر بوده و در ساخت نرم افزار های موبایل نیز استفاده می شود.

جاوا اسکریپت چیست ؟

در قسمت فرانت اند به تعریف جاوا اسکریپت اشاره شد ولی به صورت کلی از بهترین زبان های برنامه نویسی است که از آن هم در سمت کاربر و هم در سمت سرور می توان استفاده کرد یادگیر آن نسبتا ساده بوده و منابع گسترده ای در اختیار کاربران قرار داده است .

Full Stack

پس از یادگیری کامل دو بخش فرانت و بک اند شما می توانید خود را یک توسعه دهنده فول استک بدانید یعنی شخصی که از صفر تا صد یک پروژه را می تواند را اندازی کند.

تفاوت Frontend و Backend در چیست ؟

با همه ی توضیحات و بررسی های که انجام گرفت متوجه شدیم Frontend و Backend دو بخشی هستند که با وجود تمایز زیاد باهم در ارتباط هستند و نبود یکی از آن ها کل سیستم وب را با مشکل روبرو می کند ، قسمت فرانت اند روی ارتباط با کاربر و ظاهر وب سایت کار می کنیم و در قسمت بک اند بر روی ذخیری داده های که از سمت کاربر ارسال می شوند و بازیابی اطلاعات کار می کنیم.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

موفق و سلامت باشید.

توسعه دهنده وب

شروع آشنایی من با دنیای برنامه نویسی 9 سال پیش بود ، اول مسیر با وردپرس آشنا شدم و بعد از اون شروع به یادگیری زبان جاوا اسکریپت کردم و رفته رفته سعی کردم یک برنامه نویس Front-end بشم که به مبحث گرافیک هم علاقه منده و هر روز تلاش میکنه تا پیشرفت کنه و اگر تجربه ای داره با بقیه به اشتراک بزاره.

مقالات مشابه