!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
sass چیست ؟

sass چیست ؟

طراحی وب

24 مهر، 1400

در این مقاله در پاسخ به سوال sass چیست ؟ به بررسی و تعریف sass و ساختار آن می پردازیم.

باید توجه داشت قبل از شروع به یادگیریه Sass آشنایی کامل با html و css داشته باشید.

Sass چیست ؟

Sass محبوب ترین پیش پردازنده برای css است و مخفف عبارت Syntactically Awesome Stylesheet است ، در سال 2006 توسعه یافته و در واقع یک پیش پردازنده رایگان برای زبان css است که با تمامی نسخه های آن سازگاری دارد و با توجه به ویژگی های خود نوشتن کد های css را سریع تر و کارایی آن را بهبود می بخشد.

پیش پردازشگر چیست ؟

پیش پردازشگرها انواع مختلفی مانند sass ،Less و ... می باشند و داری ابزاری هستند که می توانند با مجموعه ی از ویژگی های خاص خود ، باعث نظم و سهولت در کد ها شوند و نهایتا به کدهای CSS استاندارد تبدیل می شوند.

Transpiling در sass

بعد از ایجاد کد های sass به دلیل اینکه مرورگر نمی تواند کد های مارا تحلیل کند باید در آخر پروژه کد های sass خود را به کد های css تبدیل کنیم به این کار ترانسپایل کردن می گویند .

چرا بهتر است از sass استفاده کنیم

با توجه به این که در طراحی سایت تعداد کد های css بسیار زیاد است و مدیریت آنها مشکل ، ما با استفاده از ویژگی های sass می توانیم کنترل بهتری بر روی کد های css خود داشته باشیم.

قواعد نوشتاری (syntax) در sass

قواعد نوشتاری در sass دارای دو فرمت scss. و sass. است که هر دو با css سازگاری دارند.

متغیر ها در sass

متغیر ها برای ذخیره داده ها مورد استفاده قرار می گیرند.

برای ذخیره متغیر در sass از علامت $ استفاده می کنیم.

مانند :

  $variablename: value;

انواع متغیر مانند :

رشته

عدد

رنگ

Null

و...

دستورات تو در تو در sass

با استفاده از این روش می توانید نظم بهتری به کد های خود داده و با بلوک کردن کد ها از تکرار کد ها جلو گیری کنیم.

تابع Mixin در sass

Mixin ها در sass مانند توابع در زبان برنامه نویسی هستند که از ویژگی های آن ساخت یک قطعه کد و استفاده از آن جهت جلو گیری از تکرار کد هاست.

پس ما با استفاده از این ویژگی sass میتوانیم کد های css که قرار است بارها تکرار شود را یک بار تعریف کنیم و چندین بار از آن استفاده کنیم با این کار سرعت ما افزایش می یابد.

کامنت گذاری در sass

در sass کامنت گذاری به صورت // برای کد های تک خطی و از /**/ برای کد های چند خطی استفاده می شود.

Partial

Partial ها فایل های sass هستند که قابلیت import شدن در دیگر فایل های sass را دارند که نگهداری از این فایل های کوچک ، ساده تر و بهتر است.

عملگر ها در sass

با استفاده از عمگر های مانند ضرب ، تقسیم ، جمع و تفریق می توانیم بر روی کد های خود تغیراتی به وجود آورید و این عملگر ها در بهینه کردن کد تاثیر گذار هستند.

آموزش جامع و رایگان sass به صورت ویدیوی

آموزش کامل sass به صورت مقاله ی آموزشی

توسعه دهنده وب

شروع آشنایی من با دنیای برنامه نویسی 9 سال پیش بود ، اول مسیر با وردپرس آشنا شدم و بعد از اون شروع به یادگیری زبان جاوا اسکریپت کردم و رفته رفته سعی کردم یک برنامه نویس Front-end بشم که به مبحث گرافیک هم علاقه منده و هر روز تلاش میکنه تا پیشرفت کنه و اگر تجربه ای داره با بقیه به اشتراک بزاره.

مقالات مشابه