!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
PWA  یا وب اپلیکیشن پیش رونده چیست

PWA یا وب اپلیکیشن پیش رونده چیست

طراحی وب

01 آذر، 1400

در این مقاله ابتدا با اپلیکیشن های Native یا بومی آشنا می شویم و پس از آن pwa وب اپلیکیشن ها را مورد بررسی قرار می دهیم.

اپلیکیشن بومی چیست ؟

اپلیکیشن های بومی یا Native Application ها به نرم افزار های گفته می شود که برای دو سیستم عامل اندروید و ios ساخته شده و فقط قابل اجرا بر روی موبایل می باشند و توسط app store یا play store امکان دانلود آنها وجو دارد.

ویژگی های اپلیکیشن های بومی چیست ؟

سرعت بالاتری نسبت به وب اپلیکشن ها دارند.

امکان اتصال به دوربین گوشی و... دارند.

این اپلیکشن ها پایدار تر هستند.

وب اپلیکیشن چیست ؟

Web Application ، به اپلیکیشن های اینترنتی که توسط مرورگر قابل اجرا هستند گفته می شود.

امروزه اکثر اپلیکیشن ها هم در تلفن های همراه و هم به صورت وب اپلیکیشن قابل اجرا و دسترسی هستند و از نظر دسترسی کاربران به امکانات این اپلیکیشن ها ، در هر دو نسخه یکسان است.

وب اپلیکیشن های پیش رونده چیست؟

PWA با شروع سال 2015 توسط گوگل معرفی شد و مخفف عبارت Progressive Web Application است. به صورت خلاصه می توان گفت وب اپلیکیشن های پیش رونده وب سایت های هستند که توسط مرورگر خوانده شده و پس از ورود به آن وب سایت ، ما با یک اپلیکیشن سروکار داریم.

ویژگی های PWA

قابلیت امکان استفاده در تلفن های همراه و تمامی سیستم های عامل و به عبارتی هر دستگاهی که دارای مرورگر های مانند کروم ، فایر فاکس و ... باشد.

Pwa ها مانند اپلیکشن های بومی نیاز به به روز رسانی ندارند و با متصل شدن به اینترنت داده های جدید را دریافت می کنند و نیازی نیست شما پس از مدتی نسخه جدید اپلیکشن خود را روانه بازار کنید.

مانند اپلیکیشن های بومی نیازی به نصب و را اندازی ندارند و به راحتی قابل استفاده هستند.

قابلیت Responsive یا تطبیق پذیری دارند به عبارتی بر روی تمامی دستگاه ها مانند : موبایل ، کامپیوتر و ... قابل نمایش هستند.

از نظر ظاهر هیچ تفاوتی با اپلیکیشن های بومی ندارند.

با سرعت پایین اینترنت و یا به صورت افلاین قابل اجرا هستند.

به راحتی قابل اشتراک گذاری هستند.

امنیت بالاتری نسبت به اپلیکیشن های بومی دارند.

نتیجه گیری

Pwa ها هنوز مثل اپلیکیشن های بومی به آن شکل که باید پیشرفت نکرده اند ولی قطعا باتوجه به ویژگی های که دارند در سال های آینده بسیار فراگیر می شوند.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

توسعه دهنده وب

شروع آشنایی من با دنیای برنامه نویسی 9 سال پیش بود ، اول مسیر با وردپرس آشنا شدم و بعد از اون شروع به یادگیری زبان جاوا اسکریپت کردم و رفته رفته سعی کردم یک برنامه نویس Front-end بشم که به مبحث گرافیک هم علاقه منده و هر روز تلاش میکنه تا پیشرفت کنه و اگر تجربه ای داره با بقیه به اشتراک بزاره.

مقالات مشابه