!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
معرفی فریم ورک Laravel

معرفی فریم ورک Laravel

لاراول

19 مهر، 1400

یکی از محبوب ترین فریم ورک های زبان php فریمورک لاراول است ، از ویژگی های لاراول سرعت بالا، امنیت بالا، بازار کار عالی نام برد این فریم ورک مبتنی بر معماری MVC بوده و به صورت رایگان ارائه شده است.

فریم ورک چیست؟

فریمورک مجموعه ای از کتابخانه ها و کد های از قبل نوشته شده می باشد که با ساختاری که در اختیار شما قرار می دهد نیازی نیست که هر بار برای ایجاد اپلیکیشن تحت وب همه چیز را از اول شروع به توسعه کنیم و کار را برای شما آسانتر می کند برای زبان های برنامه نویسی فریمورک های مختلفی توسعه داده شده است که میتوانید متناسب با نیاز خود از آنها استفاده کنید تا هم سرعت توسعه و هم امنیت نرم افزار شما بلاتر رود.

فریم ورک لاراول چیست؟

فریم ورک لاراول چیست

یکی از محبوب ترین فریم ورک های دنیا لاراول است که در سال 2011 به دنیا معرفی شد از ویژگی های لاراول سرعت بالا ،قدرت شخصی سازی ، امنیت بالا، بازار کار عالی و با توجه به ابزار های موجود در لاراول فاصله ی زیادی با سایر رقبای خود مانند Symfony و Codelgniter دارد این فریم ورک مبتنی بر معماری MVC بوده و به صورت رایگان ارائه شده است که در ادامه به برخی از ویژگی های پرکاربرد این فریمورک محبوب اساره می کنیم.

مزایای فریم ورک لاراول

از مزیت های این فریم ورک می توان گفت :

1- افزایش سرعت با استفاده از کد های آماده

2- قابل نصب بر روی اکثر پلتفرم ها

3- افزایش امنیت

4- کاهش حجم کد ها

5- افزایش سرعت توسعه با خط فرمان Artisan

با استفاده از خط فرمان artisan دیگر نیاز نمی باشد که شما به صورت دستی کلاس ها و مدل و ... را ایجاد کنید کافی است از این خط فرمان اسفاده کنید تا ببیند تنها باید خط دستور می توانید کنترل خود را ایجاد کنید و سرعت توسعه نرم افزار خود را بالا ببرید.

تاریخچه فریم ورک لاراول چیست ؟

تیلور اوتول (Taylor Otwell) از نسخه اول لاراول را در سال 2011 رو نمایی کرد که این نسخه هنوز از معماری MVC پشتیبانی نمی کرد پس از آن در همان سال نسخه 2 رونمایی شد که تغییر اصلی آن پشتیبانی از MVC بود و نسبت به نسخه قبل از سرعت بالاتری بر خوردار بود پس از آن در سال 2012 از نسخه سوم لاراول رو نمایی شد که با توجه به وجود مستندات زیاد به محبوبیت آن افزوده شد ، در سال 2013 نسخه 4 لاراول رو نمایی شد در سال 2015 نسخه های 5 و 6 لاراول وارد بازار شد و پس از آن نسخه 7 و در حال حاضر آخرین نسخه آن یعنی نسخه 8 به بازار عرضه شده است.

پیش‌ نیازهای یادگیری فریم ورک لاراول

قبل از شروع یادگیری فریمورک لاراول بهتر است با برخی از مفاهیم که در زیر اشاره کرده ایم آشنا باشید تا مسیر یادگیری این فریمورک برایشما راحتر شود و درک عمیق تری نسبت به آن پیداکنید.

1- آشنایی با HTML و CSS

می توان گفت که html و css پیشن نیاز دنیای طراحی وب می باشند هم در سمت فرانت اند و هم بک اند البت در قسمت front-end یکی از پیش نیاز های اصلی می باشد چرا که ما با ظاهر یک وبسایت طرف هستیم اما در قسمت بک اند پیشنیاز اصلی نمی باشد چرا که ما با دیتابیس ها و ... طرف هستیم اما می توان گفت که در برخی از موارد نیاز می شود که شما قسمت هایی از کد های html را ویرایش کنید و یاد درک خوبی از این ابزار داشته باشید چرا که نیاز است بعد از دریافت اطلاعات از دیتابیس و انجام عملیات های مورد نیاز آن ها را در قالب html به صورت داینامیک پیاده سازی کنید .

2- آشنایی با PHP

فریمورک لاراول بر اساس زبان برنامه نویسی php نوشته شده است و پس یکی از مهم ترین پیش نیاز های کار با آن یاد گیری کامل زبان php است

3- آشنایی با OOP

در برنامه نویسی شی گرا نیاز به نوشتن کد های تکراری نیست و شما می توانید در هر قسمت ، از کد های قبلی خود استفاده کنید ، در این صورت مدیریت کدها به سادگی قابل انجام است و علاوه بر بالا بردن امنیت اپلیکیشن اگر در قسمتی از کد با مشکل روبرو شدید آن را می توانید به آسانی برطرف کنید.

فریمورک لاراول به یه صورت شی گرا می باشد و از مفاهیم شی گرایی به صورت کامل استفاده می کند مثل کلاس ها و ... پس یادگیری شی گرایی درک شما رو نسبت به این فریمورک بالاتر میبرد ، البته در لاراول همه چییز آماده می باشد و باید دستور شما می توانید کنترل ها و بقیه موارد خود را |یاده شازی کنید اما بهتر است که آشنایی با oop داشته باشید.

با دوره آموزش شی گرایی در php می توانید به صورت کامل و پروژه محور با oop کار کنید.

4- آشنایی با معماری MVC

معماری mvc برگرفته از سه کلمه model و view و controller می باشد که هر کدام از این کلمات به یک لایه از این معماری اشاره میکنند و این امکان را به ما می دهد تا به صورت جداگانه روی هرکدام از این لایه ها برنامه ی خود را توسعه دهیم به این صورت که کار با دیتابیس را در لایه model و یا نمایش اطلاعات در قالب html را در لایه view انجام می دهیم ، در این صورت از پیچیدگی های هنگام توسعه نرم افزار کم شده و مدیریت اپلیکیشن شما بسیار زیاد می شود.

فریمورک لاراول با استفاده از این معماری پیاده سازی شده است و شما با قسمت های مختلف معماری mvc در این فریمورک همیشه در اتباط هستیم و یادگیری این معماری یکی از اصلی ترین پیش نیاز ها می باشد.

توسعه دهنده وب

شروع آشنایی من با دنیای برنامه نویسی 9 سال پیش بود ، اول مسیر با وردپرس آشنا شدم و بعد از اون شروع به یادگیری زبان جاوا اسکریپت کردم و رفته رفته سعی کردم یک برنامه نویس Front-end بشم که به مبحث گرافیک هم علاقه منده و هر روز تلاش میکنه تا پیشرفت کنه و اگر تجربه ای داره با بقیه به اشتراک بزاره.

مقالات مشابه