!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
همه ی آنچه باید از UI و UX بدانید

همه ی آنچه باید از UI و UX بدانید

طراحی وب

29 مهر، 1400

در این مقاله ابتدا با ui و ux آشنا می شویم و پس از آن بهترین ابزار طراحی را بررسی کرده و مواردی را مطرح می کنیم که به شما کمک می کند طراح UI و UX بهتری شوید.

UI چیست ؟

Ui مخفف عبارت User Interface است و به آن رابطه ی کاربری می گویند.

Ui در واقع مربوط به ظاهر و عملکرد یک سایت است و هر چیزی که کاربر می بیند و با آن سر و کار دارد شامل ui می شود . این قسمت توسط طراحان گرافیکی طراحی و توسط برنامه نویسان front end اجرا می شود.

افرادی که وارد این قسمت از دنیای وب می شوند نیاز به خلاقیت ، شناخت رنگ ها ، شناخت نیاز کاربر ، آشنایی با html و css و کار با ابزار گرافیکی مانند فتوشاپ ، adobe xd و ... دارند.

Ux چیست ؟

Ux مخفف عبارت User Experience و به آن تجربه کاربری می گویند.

شما به عنوان شخصی که طراح Ux هستید هنگام ایجاد یک وب سایت یا هر محصولی باید خود را یک کاربر در نظر گرفته و تمام مواردی که احساس می کنید نیاز هست اجرا یا بهتر شود را بررسی کنید ، در واقع Ux مربوط به طراحی نیست و شما باید به نیاز های که یک محصول دارد توجه کنید و آنهارا برطرف کنید.

تفاوت بین ui و ux

همان طور که از تعریف ui و ux مشخص است :

به هر چیزی که در صفحه نمایش دیده می شود ui گفته می شود که شامل تصاویر، متن ها، جداول ، ویدئوها و ... می باشد.

احساسی که کاربر هنگام استفاده از وب سایت یا محصول شما تجربه می کند را تجربه کاربری یا ux می گویند.

انتخاب بین UX و UI

اگر از طراحی و مهارت های کد نویسی لذت می برید بهتر است UI را انتخاب کنید اما اگر دنبال راه حل هستید تا مشکلات به ساده ترین شکل ممکن بر طرف شود بهتر است UX را انتخاب کنید.

مواردی که به شما کمک میکند طراح UI و UX بهتری شوید.

از کار خود لذت ببرید

با توجه به این که شما بیشتر وقت خود ، در روز را به طراحی اختصاص می دهید این کار باید برای شما سرگرم کننده و لذت بخش باشد و به گونه ی در ذهن شما جا افتاده باشد که این کار را برای این که به آن علاقه دارید انجام می دهید و صرفا بحث مالی مطرح نباشد.

نقل قولهمین طرز فکر ساده باعث می شود شما خلاق تر شوید و در نتیجه کار بسیار تاثیر گذار است.

توجه به جزئیات

هنگامی که وارد سایت های گوناگون می شوید خوب نگاه کنید و به ساختار آن ها دقت کنید همین توجه به جزئیات باعث می شود شما خلاق تر شوید و ایده های بهتری برای پیاده سازی پروژه های مختلف داشته باشید.

نگران از دست دادن کار نباشید

بسیاری از طراحان هنگامی که در یک شرکت استخدام می شوند فکر می کنند تمام عمر کاری خود را باید درآن شرکت بگذرانند در صورتی که باگذشت زمان و افزایش تجربه اگر شما فکر می کنید محیطی که در آن فعالیت دارید جایه پیشرفت ندارد از تغییر شرکت هراسی نداشته باشید ، برای یک حرفه ای همیشه کار هست.

به روز باشید

باتوجه به اینکه تکنولوژی در هر لحظه در حال پیشرفت است شما باید با مطالعه ی منظم ، خود را به روز نگه دارید و همیشه در حال آموزش باشید.

انتقاد پذیر باشید

هیچ کس کامل نیست و همین انتقاد ها هستند که باعث پیشرفت شما می شوند. در مسیر طراحی خود از سایر همکاران نظر خواهی کنید و از نظرات آنها در بهبود پروژه کمک بگیرید. در این میان مراقب افرادی که فقط می خواهند شما را تخریب کنند باشید و از این افراد دوری کنید.

گروهی کار کردن

کار های تیمی باعث پیشرفت ما می شوند و سطح مارا بالاتر می برند و باعث شناخته شدن بیشتر ما می شوند.

محبوب ترین ابزار ui و ux

ادوبی ایکس دی (Adobe XD)

Adobe XD که مخفف عبارت Adobe Experience Design است در سال 2016 وارد بازار شد و از همان ابتدا مورد استقبال طراحان قرار گرفت.

از ویژگی های این نرم افزار می توان به دقت بالا، سادگی در استفاده و قابل استفاده بودن برای سیستم عامل های ویندوز و آی او اس اشاره کرد .

اگر با فتوشاپ آشنایی داشته باشید مشکل چندانی برای یادگیری Adobe XD ندارید.

از ویژگی های آن می توان به موارد زیر اشاره کرد :

رایگان بودن

نیاز به کد نویسی ندارید

امکان خروجی گرفتن کد های HTML و css

امکان خروجی گرفتن و نمایش در سایر نرم افزار های Adobe

اسکچ (Sketch)

نرم افزار های Sketch و Adobe XD همیشه در رقابت با یکدیگر هستند ولی Sketch بر روی ویندوز نصب نمی شود و فقط کاربران مک میتوانند از آن استفاده کنند .

از ویژگی های Sketch می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دارای نسخه رایگان

امکان شخصی سازی نرم افزار

پشتیبانی از تمامی فرمت های تصاویر

و...

Figma

این نرم افزار که بیشتر به صورت آنلاین مورد استفاده قرار می گیرد برای پروژهای تیمی بسیار مناسب است. شما همچنین می توانید از نسخه افلاین آن نیز استفاده کنید.

از ویژگی های این نرم افزار می توان به موارد زیر اشاره کرد :

رایگان است

سطح یادگیری آسان

امکان مشاهده آنلاین تغییرات

Origami Studio

این نرم افزار که توسط فیسبوک ایجاد شده است به دلیل راحتی در استفاده جزء ابزار محبوب ما در طراحی است.

از ویژگی های اریگامی استودیو می توان به موارد زیر اشاره کرد:

رایگان است

امکان نمونه سازی دارد

و...

در دنیای طراحی ، ابزار بسیار زیادی وجود دارد با توجه به بازار کار موجود چند نمونه نرم افزاری که در بالا ذکر شد رایگان بوده و بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد.

امیدوارم این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

موفق و سلامت باشید.

توسعه دهنده وب

شروع آشنایی من با دنیای برنامه نویسی 9 سال پیش بود ، اول مسیر با وردپرس آشنا شدم و بعد از اون شروع به یادگیری زبان جاوا اسکریپت کردم و رفته رفته سعی کردم یک برنامه نویس Front-end بشم که به مبحث گرافیک هم علاقه منده و هر روز تلاش میکنه تا پیشرفت کنه و اگر تجربه ای داره با بقیه به اشتراک بزاره.

مقالات مشابه