!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
تفاوت بین وب سایت های استایک و داینامیک

تفاوت بین وب سایت های استایک و داینامیک

طراحی وب

05 مهر، 1400

در این مقاله به با وب سایت های استایک و داینامیک آشنا می شویم و به بررسی تفاوت های هر کدام می پردازیم.

تعریف وب سایت های استاتیک

به صورت خلاصه به وب سایتی که محتوای آن ها تغیر نمی کند و محتوای یکسانی را برای کاربران نمایش می دهد وب سایت استاتیک گفته می شود.

اکثر وب سایت های که همه روزه با آنها سر و کار داریم وب سایت های استاتیک هستند که اطلاعات یکسانی را به کاربرانی نمایش می دهند.

در مورد این نوع وب سایت باید به عدم طبقه بندی اطلاعات بر اساس نوع کاربر اشاره کرد.

به این صورت که محتوای مانند : تصاویر، متن ها و ... برای همه کاربران به صورت یکسان نمایش داده می شود.

تعریف وب سایت های داینامیک

وب سایت های که محتوای متفاوتی را به کاربران نمایش می دهند وب سایت های داینامیک می گویند.

مانند بسایری از وب سایت های شبکه های اجتماعی که با توجه به اطلاعاتی که از شما بدست می آورند برای مثال ویدیو هایی با همان محتوا برای شما به نمایش در می آید و این نوع ویدیو ها و تصاویر باتوجه به نیاز کاربر تغییر می کند .

از مهمترین ابزار در وب سایت های داینامیک به جز html ، css و javascript استفاده از پایگاه داده های است که در آن اطلاعات کاربران ذخیره می شود و این اطلاعات به صورتی بارگذاری می شود که متناسب با هر کاربر است.

تفاوت بین وب سایت های استاتیک و داینامیک در چیست ؟

از لحاظ سرعت ، سرعت وب سایت های استاتیک به دلیل پاسخ های مشابه به سمت مرورگر بیشتر از سرعت وب سایت های داینامیک یا پویا است زیرا هر بار پاسخ های متفاوتی را ارسال می کنند.

از لحاظ پایگاه داده ، در وب سایت های پویا از پایگاه داده استفاده می شود در حالی که در وب سایت های داینامیک به این صورت نیست.

از لحاظ زبان برنامه نویسی ، وب سایت های داینامیک از زبان های مثل HTML ، CSS و جاوا اسکریپت برای جلوه دادن به سایت استفاده می کنند در حالی که در وب سایت های داینامیک از زبان های مانند PHP ، Ruby ، Python و ... نیز استفاده می شود.

از لحاظ توسعه ، کار با وب سایت های استاتیک بسیار آسان تر از وب سایت های داینامیک است و توسعه ی آن ها برعکس وب سایت های داینامیک سریع تر است.

وب سایت های که تصاویر یا جلوه های متحرک دارند وب سایت های پویا نیستند و در واقع این وب سایت ها یک صفحه وب پویا هستند که با توجه به نوع کاربر ، داده ها را نمایش نمی دهند بلکه این تصاویر تنها با استفاده از زبان های برنامه نویسی مثل جاوا اسکریپت تهیه شده اند.

استاتیک یا داینامیک انتخاب شما کدام است ؟

اگر اطلاعات شما با گذشت زمان تغییری نمی کند بهتر است از وب سایت های استاتیک استفاده کنید زیرا همانطور که اشاره کردم کار با آن آسان است و مانند وب سایت های داینامیک نیاز به نگهداری زیادی ندارند ، در غیر این صورت اگر قصد شخصی سازی دارید از وب سایت های داینامیک استفاده کنید.

امیدوارم این مقاله مورد استفاده شما دوستان قرار گرفته باشد.

توسعه دهنده وب

شروع آشنایی من با دنیای برنامه نویسی 9 سال پیش بود ، اول مسیر با وردپرس آشنا شدم و بعد از اون شروع به یادگیری زبان جاوا اسکریپت کردم و رفته رفته سعی کردم یک برنامه نویس Front-end بشم که به مبحث گرافیک هم علاقه منده و هر روز تلاش میکنه تا پیشرفت کنه و اگر تجربه ای داره با بقیه به اشتراک بزاره.

مقالات مشابه