!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
محبوب ترین ویرایشگر های جاوا اسکریپت

محبوب ترین ویرایشگر های جاوا اسکریپت

جاوا اسکریپت

17 شهریور، 1400

در این مقاله ابتدا با جاوااسکریپت و نحوه کار آن و سپس با ویرایشگر های کد و IDE ها آشنا شده و به بررسی محبوبترین ادیتور های کد مانند Atom ، vscode ، WebStorm Brackets ، PhpStorm و ... می پردازیم.

جاوااسکریپت چیست؟

جاوا اسکریپت که به صورت اختصاری به JS معروف است یکی از بهترین ، کاربردی ترین و محبوبترین زبان ها در دنیای برنامه نویسی است ، که به همراه CSS و HTML در سمت فرانت اند و NodeJS در سمت بک اند در توسعه نرم افزار ها مورد استفاده قرار می گیرد ، این محبوبیت و کاربردی بودن این زبان برنامه نویسی باعث ایجاد IDE ها و ویرایشگرهای کد متعددی شده است که در این مقاله به معرفی بهترین آن ها می پردازیم.

کاربرد جاوااسکریپت در صفحات وب

javascript در مرورگرهای وب و نرم افزار های مبتنی بر وب بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد ، از جمله بخش های که به کمک جاوااسکریپت ایجاد شده و ما هنگام استفاده از صفحات وب با ان سروکار داریم را باهم بررسی می کنیم :

تغییر رنگ یک شکل ، پست زمینه و ... با hover شدن موس بر روی آن المان

به حرکت در آوردن شکل های مختلف در یک صفحه وب

بزرگنمایی و یا کوچک نمایی یک تصویر

ایجاد تایمر یا شمارش معکوس در یک وب سایت

پخش صدا و تصویر در وب سایت

استفاده از همبرگر منو

ویرایشگر کد و IDE چیست ؟

همان گونه که یک مکانیک خودرو به ابزاری برای سرعت بخشیدن به کار تعمیرات ، ساخت قطعات و ... نیاز دارد برانامه نویسان نیز برای بهبود عملکرد در هنگام کد نویسی ، افزایش سرعت ، رفع خطا و... نیاز به ابزاری دارند ، این ابزار ویرایشگر کد و یا IDE نام دارند.

تفاوت ویرایشگر کد و IDE چیست؟

تفاوت بین ویرایشگر کد و IDE ها بسیار نا چیز است و می توان گفت در واقع IDE ها همان ویرایشگرهای کدی هستند که با توجه به ابزاری که دارند باعث رفع خطا در کد ها می شوند و از سیستم ALM (Application Lifecycle Management) پشتیبانی می کنند.

مهمترین ویژگی های ویرایشگر کد و IDE چیست ؟

از مهمترین ویژگی های ویرایشگر های کد و IDE ها می توان به موارد زیر اشاره کرد :

تکمیل خودکار کد های ناقص

برجسته کردن ، تغییر رنگ ، سایز و... در کد های مختلف

انجام مراحل دیباگ به صورت گرافیکی و قابل فهم

سوالات متداول در مورد ادیتور های کد

از چه ویرایشگر کدی برای جاوا اسکریپت استفاده کنم؟

تعداد زیادی ویرایشگر کد مختلف برای جاوا اسکریپت وجود دارد که در ادامه با برخی از آن ها آشنا می شویم ، پیشنهاد ما استفاده از یک ویرایشگر کد متن باز ، رایگان و سبک مانند Visual Studio Code است .

چگونه جاوا اسکریپت را اجرا کنم؟

جاوا اسکریپت زمانی اجرا می شود که بر روی یک مرورگر مانند گوگل کروم بارگذاری می شود و عنصری با آن تعامل دارد ، تعاملی مانند حرکت موس (onClick، onMouseOver )

Atom

ویرایشگرکد-اتم-تاپ دمی

یکی از معروف ترین ابزار های توسعه برای جاوااسکریپت ویرایشگر اتم است که در سال 2014 ایجاد شده و علاوه بر اینکه به صورت چند پلتفرمی (macOS ,Linux ,Windows ) ارائه شده منبع باز بوده ، رایگان است و توسط گیت هاب توسعه یافته است

از دلایل محبوبیت ویرایشگر اتم می توان به انعطاف پذیر بودن در تنظیمات ، سرعت بالا و نصب آسان آن اشاره کرد.

Visual Studio Code

ویرایشگر-vscode-تاپ دمی

یکی از پرکاربرترین ویرایشگر های جاوا اسکریپت به شمارمی رود که توسط مایکروسافت ایجاد شده و علاوه بر ویندوز بر روی لینوکس و مک نیز قابل استفاده است. vscode دارای ویژگی های مانند پشتیبانی داخلی از git و cli است و به غیر از جاوااسکریپت از سایر زبانهای برنامه نویسی مانند PHP ، C# و ... پشتیبانی می کند. باتوجه به رایگان بودن آن همه روزه به مخاطبان این ویرایشگر اضافه می شود.

در این مقاله می توانید با میانبر های مفید ادیتور vscode بیشتر آشنا شوید.

WebStorm

ویرایشگرکد-WebStorm-تاپ دمی

Webstorm یک IDE قدرتمند و تخصصی برای توسعه زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت است که از ابزارهایی مانند Github برای کنترل نسخه نرم افزار پشتیبانی می کند.

ویژگی ها :

تکمیل خودکار کد در مواقع نیاز پیشنهادات مفید، برجسته سازی نحو

وجود ابزار های توسعه ی مانند Github، ترمینال خط فرمان و ...

امکان دسترسی سریع به فایل ها و بخش های مختلف کد ها

پشتیبانی از چارچوب های javascript مانند : React، Node، Angular

امکان استفاده به صورت آزمایشی در مدت 30 روز

Brackets

ویرایشگرکد-Brackets-تاپ دمی

این ویرایشگر کد به صورت خاص برای توسعه وب سایت در سمت front-end با استفاده ار جاوا اسکریپت ،html و css توسط Adobe Systems در سال 2014 طراحی شده و همچنین در پلتفرم های لینوکس ، ویندوز و macOS قابل استفاده است یکی از مهمترین ویژگی های این ویرایشگر کد پیش نمایش زنده از نتیجه پروژه است ، از دیگر ویژگی های Brackets میتوان به تکمیل خودکار کد ها ، بخش بندی کردن کدها و ... اشاره کرد.

PhpStorm

ویرایشگرکد-PhpStorm-تاپ دمی

یک ویرایشگر چند پلتفرمی است که معمولا برای زبان php استفاده می شود با این وجود ویژگی های بسیار زیادی برای برنامه نویسان جاوااسکریپت ارائه میدهد. مانند : تغییر شکل خودکار ، تجزیه و تحلیل کد ، جلوگیری از خطا و ...

AWS Cloud9

یکی از برترین IDE های آنلاین برای ایجاد برنامه های جاوااسکریپت است که از دستورات npm پشتیبانی می کند و به صورت کامل توسط زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت نوشته شده است و از NodeJS برای ساخت سمت بک اند آن استفاده شده است ، AWS Cloud9 از سیستم های کنترل نسخه مانند GitHub پشتیبانی میکند و دارای پلاگین ها و تم های مختلفی برای استفاده هرچه بهتر کاربران در سال 2010 ایجاد شده است.

AWS Cloud9

Codepen.io

Codepen یکی از بهترین ویرایشگر های کد آنلاین است که از جاوااسکریپت پشتیبانی می کند و توسط توسعه دهندگان فرانت اند استفاده می شود.

Codepen

ویژگی ها

پشتیبانی از CSS ، تصاویر ، فایل های JSON و ...

تکمیل خودکار کد ها

وجود تم های سفارشی سازی شده

امکان استفاده در نسخه رایگان

توسعه دهنده وب

شروع آشنایی من با دنیای برنامه نویسی 9 سال پیش بود ، اول مسیر با وردپرس آشنا شدم و بعد از اون شروع به یادگیری زبان جاوا اسکریپت کردم و رفته رفته سعی کردم یک برنامه نویس Front-end بشم که به مبحث گرافیک هم علاقه منده و هر روز تلاش میکنه تا پیشرفت کنه و اگر تجربه ای داره با بقیه به اشتراک بزاره.

مقالات مشابه