!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
نوشتن اولین برنامه جاوااسکریپت

نوشتن اولین برنامه جاوااسکریپت

جاوا اسکریپت

13 اردیبهشت، 1402

در این مقاله با متد های alert ، console.log و prompt آشنا شده و اولین برنامه جاوااسکریپتی خود را ایجاد می کنیم.

در این مقاله با متد های alert ، console.log و prompt بیشتر آشنا شده و با استفاده از متد () alert و همچنین کنسول جاوااسکریپت که در مقاله آموزشی نحوه ی استفاده از کنسول و متد های آن در جاوا اسکریپت با هم کار کردیم ، اولین و ساده ترین برنامه جاوااسکریپتی که در واقع نمایش متن !Hello, World است را آموزش می ببینیم.

() alert

  alert("Hello, World!");

اگر کد بالا را در کد های جاوااسکریپت خود قرار دهید یک پیام هشدار با متن !Hello, World در صفحه مرورگر شما به نمایش در می آید.

ورودی تابع alert از نوع رشته است (در ادامه با انواع داده ها آشنا می شویم) ، و در انتهای آن علامت نقطه ویرگول قرار دارد.

() console.log

console.log("Hello, World!");

اگر کد بالا را در کد های جاوااسکریپت خود قرار دهید متن !Hello, World در قسمت کنسول مرورگر شما به نمایش در می آید.

در کد بالا رشته !Hello, World در متد () console.log بین پرانتز قرار می گیرد و در انتهای آن علامت نقطه ویرگول قرار دارد.

() prompt

به کد زیر توجه کنید :

  let name = prompt("What is your name?");

در کد بالا متغیری به نام name تعریف کردیم و متد () prompt خود را درون آن قرار دادیم ، با استفاده از متد () prompt می توانیم متن موردنظر خود را به مرورگر ارسال کنیم ، برای نمونه در مثال بالا متن نام شما چیست؟ را درون پرانتز متد prompt خود قرار دادیم و آن را به مرورگر ارسال کردیم ، پس از وارد کردن این کد درون مرورگر پنجره ای باز می شود که متن درون پرانتز متد prompt در بالای آن قرار دارد و ما می توانیم متن دلخواه خود را درون آن قرار دهیم و با استفاده از دکه enter آن را ذخیره کنیم و یا بر روی دکمه Cancel کلیک کنیم.

در این جا برای مثال در پاسخ به پرسش درون مرورگر topdemy را وارد می کنیم و بر روی دکمه ok کلیک می کنیم.

با استفاده از متد alert می توانیم متنی که در متد prompt وارد کردیم را به صورت یک پیام هشدار نمایش دهیم و یا با استفاده از console.log می توانیم همان متن را در کنسول به نمایش در اوریم :

  alert("Hello " + name + "!");

name ما در کد بالا همان نام دلخواهی است که در متد prompt به عنوان ورودی درون مروگر وارد کردیم ، که خروجی آن برای مثال ! Hello topdemy است.

همین مثال را می توان با متد console.log اجرا کرد :

  console.log("Hello " + name + "!");

شما می توانید با استفاده از متد prompt رنگ مورد علاقه کار بر را سوال کنید و با پیشرفت سطح کدنویسی خود برای مثال رنگ پست زمینه را به همان رنگ در آورید.

توسعه دهنده وب

تقريبا ٩ سال از اولين سايتي كه طراحي كردم ميگذره ، این اشتیاق از آن زمان ادامه پیدا کرد که در نهایت من به عنوان یک توسعه دهنده وب مشغول به كار شدم. طي اين سال ها تجربه اي كه از شركت در پروژه ها و چالش هاي ياگيري برنامه نویسی بدست آوردم ، تصميم گرفتم كه اين تجربه رو با بقيه اشتراك بزارم كه نتیجه ی آن شد تاپ دمی.

مقالات مشابه