!! تمامی دوره های تاپ دمی رایگان شد !!

آموزش برنامه نویسی - تاپ دمی
ویژگی های برنامه نویس حرفه ای

ویژگی های برنامه نویس حرفه ای

کاربردی

18 مهر، 1400

در این مقاله سعی دارم با ذکر نکاتی به بهبود برنامه نویسی و ارتقاء خود به سطح یک برنامه نویس حرفه ای اشاره کنم.

با توجه به این که بسیاری از پروژه های برنامه نویسی به صورت گروهی انجام می شوند و رفتار یک برنامه نویس به صورت تک نفره و گروهی متفاوت است در این مقاله قصد دارم به بررسی عادت های که می تواند شما را به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل کند بپردازم و با مرور آنها سعی کنیم سطح خود را ارتقا ء دهیم تا در پروژه های بزرگتری شرکت داده شویم.

سعی کنیم ساده کد نویسی کنیم

هرچقدر شما از کد های ساده تر و راه حل های واضح تر برای کد نویسی یا حل خطا های که در هنگام کد نویسی اتفاق می افتد استفاده کنید ، هم گروهی های شما بهتر می توانند با کد های که ایجاد کرداید ارتباط برقرار کنند استفاده از کد های پیچیده و راه حل های با قطعه کد های بیش از اندازه معمولا مخصوص تاز کارهاست و یک برنامه نویس حرفه ای همیشه سعی دارد با کمترین کد و ساده ترین روش به پاسخ برسد.

به بهترین شکل نام گذاری کنیم

شما باید کد های خود را به شکلی نام گذاری کنید که هر کسی به تواند با آن ارتباط برقرار کند و استفاده از نام ها و علائم غیر عرف شما را حرفه ای جلوه نمی دهد و بر عکس این موضع ،برنامه نویسان حرفه ای با نام گذاری های ساده و با رعایت استاندار های بین المللی در برنامه نویسی باعث افزایش محبوبیت خود در بین سایر برنامه نویسان می شوند.

همیشه سعی کنید از نام های مرتبط با موضوع استفاده کنید برای مثال هنگام نام گذاری یک آرایه به شکل زیر عمل نکیند حتی اگر به صورت شخصی کار می کنید زیرا این کار باعث می شود این نوع نوشتن عادت شما شود و به صورت غیر ارادی به این شکل کد نویسی کنید.

Let ashkhas = [‘saqar’ , ‘ ali’, ‘hosein’]

بهتر است به شکل زیر کد های خود را ایجاد کنیم :

Let persons =  [‘saqar’ , ‘ ali’, ‘hosein’]

با این روش حتی اگر یک نفر از یک کشور دیگر هم کد های شما را ببیند متوجه روند برنامه نویسی شما می شود پس سعی کنید همیشه با رعایت حروف بزرگتر و کوچکتر و اسامی مشخص در نام گذاری های کد خود استفاده کنید.

از کد نویسی تکراری دوری کنیم

همه برنامه نویسان موفق تا جایی که امکان دارد از کد نویسی های تکراری پرهیز می کنند و سعی می کنند با ویژگی های که هر زبان برنامه نویسی دارد تا جای امکان از کدهای تکراری جلو گیری کنند و با همین کار علاوه بر خوانا بودن کد و نظم دادن به آن باعث افزایش سرعت برنامه هم می شوند.

به کد های خود وابستگی نداشته باشیم

یک برنامه نویس حرفه ای ممکن است ساعت ها روی یک مسئله کار کند و در نهایت با نظر اعضای تیم مجبور باشد آن تکه کد را پاک کند در اینجا اگر یک برنامه نویس مبتدی در تیم باشد ممکن است اصرار به بودن آن قسمت از برنامه که بر روی آن کار کرده داشته باشد که باعث ناراحتی سایر اعضای تیم می شود و در بسیاری از موارد برنامه نویسان مبتدی تاکید بر روی کد اشتباه خود دارند که این مورد نیز در برنامه نویسان حرفه ای کمتر دیده می شود.

اول رفع خطا کنیم

برنامه نویسان حرفه ای اجازه نمی دهند تا خطا های زیادی به وجود بیاید و در یک زمان خاص به آنها رسیدگی کنند کاری که اکثر برنامه نویسان مبتدی انجام میدهند در واقع حافظه ما نمی تواند همه ی خطا هارا به خاطر بسپارد و یادداشت کردن خطاها نیز کار بیهوده ای است برنامه نویسان حرفه ای عاشق رفع خطا هستند و درواقع همین قطعه کد های کوچک هستند که یک پروژه بزرگ را می سازند در مورد باگ ها نیز به همین شکل است شما باید ابتدا خطا ها را رفع کنید و پس از آن شروع به ادامه برنامه نویسی کنید.

تعامل با هم تیمی ها داشته باشیم

تعداد زیادی از برنامه نویسان را دیده ام که با چندین زبان برنامه نویسی کار کرده اند و به قول معروف با تجربه هستند اما هنوز به یک برنامه نویس حرفه ای تبدیل نشده اند برنامه نویسان حرفه ای به دنبال پیشرفت کل تیم هستند و با همدیگر تعامل دارند و خود را جدا از تیم نمی بینند ، در بحث ها مشارکت می کنند و همیشه در خدمت تیم هستند.

نظم داشته باشیم برنامه نویسان و به طور کلی انسان های موفق با نظم و برنامه پیش میروند ، حتما مسیر راه خود را معین کنید و آن را بر روی کاغذ بیاورید و اهداف و وظایف خود وسایر اعضای تیم را مشخص کنید با این کار علاوه بر این که هر شخصی دور نمایی از خود دارد می تواند وظایفش را به شکلی انجام دهد که با سایر اعضای تیم در یک جهت و به سمت پیشرفت باشد.

شروع به سوال پرسیدن کنیم

بسیاری ازافراد فکر می کنند سوال کردن نشانه ضعف است و به همین دلیل در بسیاری از مواقع سکوت می کنند ولی با بیان پرسش خود علاوه بر بالارفتن سطح تان باعث تعامل و برقراری ارتباط با سایرین نیز می شوید.

توسعه دهنده وب

شروع آشنایی من با دنیای برنامه نویسی 9 سال پیش بود ، اول مسیر با وردپرس آشنا شدم و بعد از اون شروع به یادگیری زبان جاوا اسکریپت کردم و رفته رفته سعی کردم یک برنامه نویس Front-end بشم که به مبحث گرافیک هم علاقه منده و هر روز تلاش میکنه تا پیشرفت کنه و اگر تجربه ای داره با بقیه به اشتراک بزاره.

مقالات مشابه